Bildgalleriet

De nyaste bilderna är alltid överst.




Peter vid elskåpet åtgärdar ett elproblem.


Carl-Åke sätter nya hinderpålar på plats.

Foton 8:e juli 2020: Kurt Djurström.




Flakvagnen (med broms) från KLJ (Kosta - Lessebo Järnväg) med nummer 9 har fått bräderna uppiffade
med "Roslagsmahogny", d.v.s. en blandning av trätjära, terpentin och linolja. Förutom att stå ännu bättre
emot väderangreppen så sprider den nu en välparfymerad sommardoft framför Lakviks stationshus.         
Foto lördag 4:e juli 2020: Hans Blomberg





Sommartecken: Onsdagen 20 maj 2020 kördes persomvagnarna på plats framför stationshuset.
Foto: Hans Blomberg.


Jobb i magasinet. Foto 20 maj 2020: Kurt Djurström.



Banbesiktning 14:e maj 2020.
Foto: Hans Blomberg.

Huvuddelen av besiktningsgänget: Adde, Freddie, Lennart samt Hans bakom kameran.

Färgmarkering på rälerna för att ange rälshöjden.


Markduk, skänkt av aktiv medlem. Den ska placeras under vägövergång för att hindra växtlighet.




Lördag 9:e maj.
Det är ju inte direkt badväder, men nu börjar staketet vid badstranden bli i ordning sedan staketet kommit på plats.
Foto: Kurt Djurström.



Lördag 2:a maj 2020. Transport av räls till Pålstorp och arbete med utfartsväxel.
Foto: Kurt Djurström




Måndag 4:e maj 2020. Gunnar reparerade skadorna på Kvarnsvedenvagnens tak.
Foto: Kurt Djurström.


Nedanstående tre bilder från verksamheten vid RLJ lördagen 18:e april 2020.
Foto: Kurt Djurström.


Normalspårssliprar som ska kapas till halva längden för att passa 600-spåret


Underläggsplattor som ska placeras mellan rälsen och sliperkubben.


Provtur med med blivande 4:e-klassvagn.




        Fikapaus.                                        Lena med tårtan.                                     Pålstorpsloket.


Onsdag 25:e mars 2020, extra arbetsdag.



Ovanstående bilder visar fortsatt spårdragning vid Pålstorp.


Efter slitet belönades de flitiga arbetsmyrorna med soppa och våfflor. Foto: Kurt Djurström.





Lördag 21:a mars 2020. Två bilder från verksamheten. Foto: Kurt Djurström.




Lördag 21:a mars 2020. Adde skrapar färg på Baronvagnen. Foto: Kurt Djurström.



Två bilder lördag 7:e mars. Foto: Kurt Djurström.

Pålyft för transport till Pålstorp.


Uträtning av rälsböj som ska transporteras till Pålstorp.




Lördag 25: januari 2020. Arbete med rivning av handikappspåret. Foto: Kurt Djurström.




Här ser man tydligt skillnaden mellan rensat och orensat spår.
Foto 15:e januari 2020: Hans Blomberg




Trätrallorna som stått i åratal på handikappspåret ska användas för transport av uppbrutna räer.
Foto 15:e januari 2020: Hans Blomberg


Tippvagnen/gruvvagnen har skjutits upp till stationsplanen. Foto 15:e januari 2020: Hans Blomberg.








Fem bilder från lördagens (4:e januari) arbete.
Foto: Hans Blomberg.




Onsdag 10:e december 2019. Ola slipar med rundning av skarvjärn till växlar i Pålstorp.
Foto: Kurt Djurström.




Onsdag 10:e december 2019. Traktorn tagen till Lakvik för montering av skopa.
Foto: Kurt Djurström.




Lördag 7:e december 2019. Sommarvagnarna inflyttade under tak. Foto: Kurt Djurström.




-------------------------------------------------------------------------


Lördag 30 november 2019. Tommy och Adde jobbar med Ljunggrensloket. Foto: Kurt Djurström.




Onsdag 13:e november 2019. Resultatet av Lennarts traversmåleri. Foto: Hans Blomberg



Onsdag 13:e november 2019. Nu riskerar vi inte längre några gräsbränder, så vattentunnorna utmed linjen är alla tömda.
Foto: Hans Blomberg.




Onsdag 13:e november 2019. Efter lövsprickningen i vår ser vi om Olas, Freddies och Hans klippning
behöver finjusteras. Efter friseringen är utsikten från banan inte minst mot sjön nu betydligt friare.      
Foto: Hans Blomberg.



Nedanstående tre bilder: Lördag 26:e oktober 2019. Foto: Kurt Djurström.


Lennart ersatte ett par trasiga fönster i stationshuset med tillfälliga skivor därefter åkte han till en glasmästare i Åtvidaberg.


Buskröjning hanns också med, denna gång utmed gamla stationshuset.


Bengt är nu färdig med att byta ut dåligt virke i stationshusets trappa mot nytt tryckimpregnerat dito.




Lördag 19:e oktober 2019. Rälsläggning vid Pålstorp. Foto: Kurt Djurström.



 

Lördag 12:e oktober 2019. Nu har Lennart och Freddie gjort klar restaureringen av banan norrut
så att vi kommer åt rälslagret som behövs för utbyggnaden vid Pålstorp. Foto: Kurt Djurström.    




Lördagen 5:e oktober 2019. Bengt renoverar stora trappan vid Lakviks stationshus. Foto: Kurt Djurström.




Lördagen 5:e oktober 2019. Olle Långström såg till att vi blev av med rishögen vid stationshuset. Foto: Kurt Djurström.




Lördagen 5:e oktober 2019. Olle Långström, Peter Johansson och Yngve Wallstedt spikade spåret norrut så vi kan nå norra rälslagret.
Foto: Kurt Djurström.




Lördagen 5:e oktober 2019. Vid Pålstorp lades Decauvillespår för att nå södra rälslagret.Till höger: Freddie.
Foto: Kurt Djurström.



Veckohelgen 28:e - 29:e september 2019. Foton tagna av Hans Blomberg.

--------------------------------------


Pålstorp. Förlängning av arbetsspår med lösa spårspann transporterade per gummihjul från bangården i Lakvik.

--------------------------------------


Pålstorp. Nytillverkade plåtar till växlarna. Jämför med de gamla.

---------------------------------------


Pålstorp. Montering av distansjärn mellan tungorna i växel 1.

--------------------------------------



Pålstorp. ändring av avstånd i kryss för anpassning till 600 mms spårvidd (från 891).

--------------------------------------



Under söndagen gästades RLJ av 45 utflyktsresenärer från Tjustbygdens Järnvägsförening (TFJ).
Hela stationshuset hade förberetts med bord och stolar. Lena och Gudrun stod för gott fika.          
Vi ber�ttade under kaffepausen kort om RLJ och v�ra samlingar.                                                    

------------------------------------------


Besökarna från TFJ åkte tåg till Åtvidaberg varefter de bytte till veteranbuss (Rystadbuss)
för att bese det som återstår av NVHJ norr om åtvid (alltså inklusive RLJ).                        



Lördag 28:e september 2019. Miljöbilder. Foton tagna av Urban Svenvik.


Sommarvagnarna står och väntar på eventuell beställning av extratåg.


Höst på uteserveringen, snart plockar vi in möblemanget.




Lördag 21:a september 2019. Nu har vi kommit igång igen med spårutbyggnaden till Pålstorp.
Här läggs ett arbetsspår för att underlätta transport av räls. Från vänster: Freddy, Bengt, Adde,
Jan och Lennart.        Foto: Kurt Djurström.                                                                                  




Söndag 15:e september 2019. Ett sällskap har abonnerat ett tåg och
välkomnas framför Lakviks stationshus. Foto: Kurt Djurström.        




Söndag 15:e september 2019. Besökarna har besökt Järnvägscafeet. Foto: Kurt Djurström.




Söndag 15:e September 2019. Vy från stationsområdet. Foto: Kurt Djurström.




Lördag 7:e september 2019. Tidigare gjutna hjul (bekostade av Åke Asph) till baronvagnarna börjar nu rulla
till Småland för planering av svarvning, eftersom Adde och Lennart har slutfört moderniseringen av ritningen
med omräkning till millimetermått.   Foto: Hans Blomberg.                                                                                


enter>

Lördag 7:e september 2019. Freddys och Lennarts arbete med sträckan mot Backasand och rälsupplaget har gett resultat.
Foto: Hans Blomberg.




Lördag 7:e september 2019. En bild till norrut, mot Backasand. Foto: Hans Blomberg.




Lördag 7:e september 2019. Nu inför hösten har bangården i Lakvik fått belysningen inkopplad. Foto: Hans Blomberg.




Lördag 7:e september 2019. Mörkret har fallit, lyktan lyser upp. Foto: Hans Blomberg.




Söndag 11 augusti 2019. Stinsen, Olle ger avgång Lokförare Peter, som tittar
fram i lokhytten och Karin, tuffar iväg mot Risten.   Foto: Urban Svenvik.      




Söndag 11 augusti 2019. Destination: Risten. Foto: Urban Svenvik




Söndag 11 augusti 2019. Lovisa och Zabina tar emot gäster i järnvägscafeet. Foto: Urban Svenvik.




Lördag 3:e augusti 2019. Ångloket var påeldat och demonstrerades på bangården. Foto: Hans Blomberg.




Lördag 3:e augusti 2019. Ett minne från loket "Lakviks" tid i England finns på manometern. Foto: Hans Blomberg.




Lördag 3:e augusti 2019. Klas håller på att smörja hjulaxlarna på lok och vagnar inför dagens trafik. Foto: Hans Blomberg.



Lördag 27:e juli 2019. Värmen och torkan gjorde att vi fick ha dieseltrafik, så även på söndagen.
Ångloket "Lakvik" blev framkört och stod under ånga bara för visning, lite körning på bangården
   förekom. Till vänster ångloket "Lakvik" och till höger dieselloket "Pålstorp". Foto: Urban Svenvik.




Lördag 27:e juli 2019. Ångloket "Lakvik", i lokhytten Fredrik Gård, som var lokförare under veckohelgen.
Foto: Urban Svenvik.




Lördag 27:e juli 2019. Lakvik är beläget i naturskön trakt. Bilden visar tåget på "Sjöspåret".
På grund av värmen och torkan har vi denna dag dieseldrift.     Foto: Urban Svenvik.            




Söndag 21:a juli 2019. Tre RLJ:are i farten, fr. vänster: Lennart Holm, Anders Sörman och Peter Johansson.
Foto: Kurt Djurström.




Söndag 14:e juli 2019. Tillströmningen av resenärer var verkligen stor.
Foto: Hans Blomberg.




Söndag 14:e juli 2019. Karin, Adde och Lennart var goda lokkämpar.
Att Adde körde vedeldat ånglok så det rök behöver man inte betvivla.
Foto: Hans Blomberg.




Söndag 14:e juli 2019. Intresset för både ånglok och bada i sjön Risten var stort.
Foto: Hans Blomberg.




Lördag 6:e juli 2019. Risten - Lakviks Järnväg är nog den enda museijärnväg med egen badplats.
Foto: Urban Svenvik.




Lördag 6:e juli 2019. Vi har staket för att hindra kanadagäss att komma och förorena.
Än så länge har inte gässen lärt sig att öppna grinden. Foto: Urban Svenvik.




Lördag 6:e juli 2019. Lokförare Tobias på plats i Dieselloket. På grund av ett läckage på ånglokets nivåglas på pannan,
hade vi dieseldrift denna dag. Men felet avhjälptes så det blev ångtrafik på söndagen.     Foto: Urban Svenvik.              




Lördag 6:e juli 2019. Bengt gör justeringsjobb på godsvagnen JGJ 106. Foto: Urban Svenvik.




Onsdag 3:e juni 2019. Vid RLJ fins det hjältar som står i rök och damm. Här rensar
Lennart växlar med hjälp av tryckluft från kompressorvagnen. Foto: Hans Blomberg.




Onsdag 3:e juni 2019. Även hölass transporteras numera på RLJ. Dessa rester av liearbete
vid Lakviks stationshus södra gavel ska dock bara till rishögen. Foto: Hans Blomberg.




Onsdag 3:e juli 2019. Bengt sätter åter fast bräder som lossnat på både
en sommarvagn och som här bromsvagnen.   Foto: Hans Blomberg.    




Onsdag 10:e juni 2019. Personvagnen NAJ BCo1 har fått bromsutrustning. Vagnen klar för besiktning.
Foto: Kurt Djurström




NAJ BCo1, interiör. Foto: Kurt Djurström.




Onsdag 15:e maj 2019. Kryssmärken uppsatta vid nedre vägövergången. Foto: Kurt Djurström.