Hem 9 Fordon 9 RLJ 35 Herräng

RLJ 35 Herräng

Tillverkare:  Jenbacher Werke AG

Tillverkningsnummer/år: 7/1949

Vikt: 1,2 ton

Dragkraft: 2,5 kN

Effekt: 8 hkr

Motor: 1-cyl Jenbach dieselmotor 8 hk

Loket köptes in av Stockholms Stads Gatukontor 2, 1951 och såldes vidare till Herrängs Gruf AB 1962. Loket har även använts vid Förola gruva och Gullbacka Järnväg. Loket kom till RLJ 1992. Loket är för närvarande deponerat hos Ingarvshyttans Skogsjärnväg i Stora Skedvi.

Jenbach Werkes ursprung går tillbaka till 1487 grundade då en medlem av den tyska familjen Fugger anlade hyttor för anrikning av malm. 1657 förvärvades hela familjen Fuggers innehav av staten i Tyrolen, då var koppar – och silvertillgångarna uttömda, medan utvinningen av järn fortsatte. Efter att verksamheten 1870 tillfälligt övertagits av Salzburg-Tiroler Mining Company, förvärvades den 1881 av Julius och Theodor Reitlinger. Från 1909 då även järntillgångarna tog slut blev bara ett gjuteri kvar. Efter att Julius Reitlingers son, Friedrich Reitlinger avlidit beslagtog staten Tyrolen verksamheten. Därefter framställdes bromsbelägg för tyska Reichsbahn och från och med 1939 tillverkades flygplansdelar och raketmotorer under ledning av Ernst Heinkel.

Efter andra världskriget startade företaget reparation av rullande materiel för den franska ockupationsmakten. Därutöver började man i stigande grad tillverka utrusningar med dieselmotorer (små diesellok och kompressorer) och därefter många järnvägslok för österrikiska järnvägen, men även fordon för andra ändamål. År 1959 ombildades företaget till Jenbacher Werke AG. 1979 var 1.550 arbetare anställda vid anläggningen